Vol.25, No.2, 2025, pp. 237–243 |
KARAKTERISTIKE TAČKASTOG ZAVARIVANJA TRENJEM SA MEŠANJEM (FSSW) I INTEGRITET Al I Mg TRAKA U AEROKOSMIČKOJ I AUTOMOBILSKOJ PRIMENI NOVE GENERACIJE Hassanein I. Khalaf1
1) Mechanical Department, Engineering College, University of Basrah, Basrah, IRAQ H.I. Khalaf https://orcid.org/0000-0002-1058-8798 ; R. Al-Sabur https://orcid.org/0000-0003-1012-7681 , *email: raheem.musawel@uobasrah.edu.iq ; H. Khazal https://orcid.org/0009-0002-6044-9582 2) Department of Industrial Product Design, OSTİM Technical University, OSTİM, Ankara, TURKEY A. Atak https://orcid.org/0000-0002-7320-0623 3) Department of Manufacturing Processes and Production Engineering, Faculty of Mechanical engineering and Aeronautics, Rzeszow University of Technology, Rzeszów, POLAND A. Kubit https://orcid.org/0000-0002-6179-5359
|
Izvod Zavarivanje lakih materijala kao što su aluminijum i magnezijum obezbeđuje optimalan integritet konstrukcije zavarenog spoja; a to je veoma bitno za primene gde se zahteva visoka čvrstoća i trajnost, jer nepravilni uslovi zavarivanja mogu dovesti do grešaka i smanjenja kapaciteta nosivosti. Tačkasto zavarivanje trenjem sa mešanjem (FSSW) je efikasna metoda za spajanje sličnih i različitih lakih metala, čak i sa različitim gustinama i temperaturama topljenja. Integritet konstrukcija FSSW spojeva zavisi od faktora kao što su: osobine materijala, parametri procesa, konstrukcije alata, a koji utiču na mehaničke karakteristike spoja i na otpornost prema zamoru. U radu se istražuju mehaničke karakteristike legure aluminijuma EN AW 2024-T4 i legure magnezijuma AZ31B, kao i karakteristike njihovih FSSW spojeva. Rad se fokusira na integritet zavarenih spojeva u tri scenarija istraživanja. U prvom se zatezanjem ispituje osnovni materijal za oba metala, kako bi se pokazali zadovoljavajući napon tečenja i zatezna čvrstoća. U drugom scenariju se istražuje uticaj debljine traka na silu smicanja pri zatezanju zavarenog spoja, razmatranjem tri debljine. U poslednjem scenariju je predstavljen uticaj profila čela alata na silu smicanja pri zatezanju. Rezultati pokazuju da sa smanjenjem debljine traka zavareni spoj sve više slabi. Takođe, cik-cak profilom čela alata dostiže se najveći integritet konstrukcije, dok se sa profilom čela oblika koncentričnih krugova postiže najlošiji integritet konstrukcije zavarenog spoja. Ključne reči: • integritet zavarenog spoja • tačkasto zavarivanje trenjem sa mešanjem (FSSW) • zatezna čvrstoća • aerokosmička tehnologija nove generacije |
rad u celosti (767 kB) |