Vol.25, No.1, 2025, pp. 72–78
https://doi.org/10.69644/ivk-2025-01-00
72

PRIMENA METODA OPTIMIZACIJE NA RASPODELJENOST ROTORSKIH LOPATICA U TURBOMLAZNOM MOTORU

Amin Houari1 , Salah Amrouone3* , Kouider Madani1 , Kouider Bendine3, Samir Lecheb2 , Khalissa Saada3

1) Laboratoire de Matériaux, et Mécanique des Structures (LMMS), Université SBA. Sidi Bel Abesse, ALGERIA

A. Houari https://orcid.org/0009-0004-2617-2182 ; K. Madani https://orcid.org/0000-0003-3277-1187

2) Faculty of Technology, Mechanical Engineering Department, University M'Hamed Bougara of Boumerdes, ALGERIA

S. Lecheb https://orcid.org/0000-0003-1237-0220 

3) Laboratoire de Matériaux, et Mécanique des Structures (LMMS), Université de M’sila, ALGERIA

S. Amroune https://orcid.org/0000-0002-9565-1935 ; K. Saada https://orcid.org/0000-0002-3025-1287  

*email: salah.amroune@univ-msila.dz 

 

Izvod

Primarni cilj ovog istraživanja je poboljšanje raspodeljenosti rotorskih lopatica turbomlaznog motora, kako bi se postigla superiorna statička uravnoteženost. U tu svrhu je predložena napredna metoda optimizacije, kako bi se u granicama tolerancije osigurala korekcija neizbalansiranosti mase, čak i pri promeni položaja rotorskih lopatica prilikom aktivnosti održavanja. Preložena metoda sadrži genetski algoritam koji je dopunjen integrisanjem različitim metodama optimizacije. Upotreba programa MATLAB® igra ključnu ulogu u ovom postupku, obezbeđujući računarsku snagu i prilagodljivost, potrebnih za efikasnu implementaciju i testiranje algoritma optimizacije. U praksi, metoda obuhvata prilagođavanje položaja lopatica rotora, kako bi se minimizirala statička neuravnoteženost, koja bi imala značajnog uticaja na performanse i vek motora. Održavanjem korekcija mase unutar preciziranih tolerancija, motor funkcioniše ravnomernije i efikasnije, smanjuju se trošenje i oštećenja uz potencijalno produžavanje radnog veka. Integracijom MATLAB® dobija se tačan proračun i simulacije, čime se postiže da su predložena izvođenja prilagodljiva i efikasna u realnim uslovima. Ovakav pristup ne samo da poboljšava neposrednu uravnoteženost rotora, već obezbeđuje da se ta uravnoteženost održava tokom vremena, čak i pri promenama položaja koje se dešavaju u toku rutinskog održavanja.

Ključne reči: • lopatica • raspodela • statička uravnoteženost • gasna turbina • MATLAB®

rad u celosti (827 kB)